Kvapkový test oleja

kvapni a uvidíš

Kvapni a uvidíš

Návod

  1. Zo zohriateho motora vytiahnite mierku
  2. Kvapni na prostriedok skúšobného štítku
  3. Nechajte v teple a vodorovnej polohe 24 hodín
  4. Podľa návodu na tejto stránke zhodnoťte tvar a farbu obrázku

Niekdajšia metóda masívne využívaná aj armádou nachádza v modernej dobe uplatnenie. Automobilky v snahe znížiť kalkulované (tabuľkové) servisné náklady využívajú životnosť oleja na doraz a stanovujú dlhé výmenné intervaly. Reálna prevádzka však býva pre mazivo náročnejšia ako skúšky na polygónoch. Preto je vhodné stav maziva overiť a interval prispôsobiť konkrétnym prevádzkovým podmienkam .Namáhanie oleja vo vozidle používaného s podchladením motorom po meste je násobne vyšší proti autu, ktoré jazdí predpísanou rýchlosťou po diaľnici. Extrémne je namáhanie oleja v prípade, že niekto podrží na nemeckej diaľnici dlhšiu dobu plný plyn. Výrazne zvyšujú opotrebenie oleja a tím aj motoru niektoré poruchy: napr. vadné  vstrekovače, príliš bohatá zmes či prienik chladiacej kvapaliny do oleja.

Kritické stavy

Voda v oleji

Ako to poznáte: Kvapka má jasne ohraničené ostré okraje - buď chlpaté alebo zubaté. Jej tvar pripomína kotúč cirkulárky. Samotná plocha kvapky nie je konzistentná, vypadá ako kopec s vrstevnicami na mape. Príčinou je voda, ktorá sa s olejom nemieša a pri vysychaní  kvapky sa od nej oddeľuje.

Príčina

Najčastejšie ide o skondenzovanú vzdušnú vlhkosť, ktorá sa nestihne odparovať. Takáto kontaminácia je typická pre automobily jazdiace krátke vzdialenosti. Druhou možnosťou príčiny predstavuje priesak chladiacej kvapaliny do oleja- najčastejšie príčiny prasknuté tesnenie pod hlavou alebo prasknutá hlava.

Čo robiť

Pokiaľ ide len o kondenzačnú vodu, postačuje skrátiť dobu výmeny oleja- čo nakoniec predpisujú aj výrobcovia vozidiel. Ak preniká do oleja chladiaca kvapalina, je to vážne. Dlhšej prevádzke v takomto stave sa vyvarujte. Olej zmiesený s chladiacou kvapalinou stráca svoje vlastnosti a upcháva mazacie kanáliky ,takže i po následnej generálnej oprave sa môže motor zadrieť znovu. Ako odlíšiť či ide o kondenzačnú vodu ,alebo nebezpečný priesak chladiacej kvapaliny? Dôležitá indícia je prípadná strata chladiacej kvapaliny pri prevádzke, hlavne keď nie je nájdená netesnosť .

Palivo v oleji

Ako to poznať:

Typické sú tmavšie okraje kvapky, ktoré tvorí jej ostré ohraničenie. U väčšiny tipov olejov sa pri kontaminácii palivom sa objavuje korona –svetlý okraj. Pokiaľ je olej kontaminovaný len palivom a nie vodou, neprejavuje sa neprejavuje sa typická vrstevnica, ale výplň kvapky je konzistentná.

Ako sa to stalo?

U zážihových motorov môže byť na vine časte krátke trasy, kedy motor pracuje s bohatou zmesou. U moderných vznetových motoroch zas môže ísť o následok činnosti filtra pevných častíc, pri jeho pravidelnom vypaľování agregátom prechádza väčšie  množstvo paliva jeho časť sa dostáva do oleja. Ešte môže ísť o rozličné poruchy: napríklad špatné rozprašujúce vstrekovače zážihových a vznetových motorov, vadnou lambda sondou s následkom moc bohatou zmesou u zážihových agregátov i o celkové opotrebenie motora, ktorý má nízku kompresiu a špatne spaľuje zmes.

Čo robiť

V každom prípade skrátiť interval výmeny oleja. Pokiaľ automobil nemá filter pevných častíc, nechajte prekontrolovať vstrekovače, najlepšie odborným diesel servisom. Ak ide o moderný automobil s filtrom pevných častíc ,nechajte diagnostikovať jeho zaplnenie nespálitelnými zvyškami /teda opotrebenie/čo riadiace systémy týchto vozidiel po napojení na tester ľahko prezradí. Pokiaľ je filter opotrebovaný, dochádza k jeho regeneráciám často a trpí olejová náplň a motor a dochádza k zvýšenej spotrebe paliva.

Hraničný stav

Pokiaľ je váš motor v poriadku a práve mierite na výmenu oleja, mala by kvapka po zaschnutí vyzerať prinajhoršom takto.

Hraničný stav – benzínový motor

Sa prejavuje riasenie kondenzačnou vodou, avšak bez príliš ostrých zubatých či tmavých okrajov, ktoré by poukazovali na zriedený olej chladivom alebo palivom. Tmavšia (hnedšia) farba by svedčila o degradácií oleja.

Hraničný stav – diesel

Riasenie na okrajoch poukazuje na prítomnosť kondenzačnej vody, okraje však zatiaľ nie sú príliš ostro ohraničené. tiež nie sú tmavšie, takže možno vylúčiť nadmerné zriedenie palivom. Jednoliata farba prostrednej časti kvapky svedčí o dostatočnej schopnosti aditíva rozpúšťať sadze a zabraňovať ich usadzovaniu. Pre moderný turbodiesel je táto farba hraničná ale u starých konštrukcií napr. Peugeot 1,9TD môže byť čierna a hodnotí sa priesvit.

SUNOCO oleje

Sunoco je štvrtý najväčší spracovateľ ropy na základové oleje pre automobilové a priemyselné mazivá v USA. Vďaka viac ako 100-ročnej skúsenosti v tomto odbore u nás má stále prioritu proces zlepšovania technológií a výrobkov. Chceli by sme stále byť v popredí tých spoločností, ktoré zasvätili svoju prácu vytváraniu lepšieho života zákazníkom.

Predajňa

Tyršova 18, Levice

Autodiely KOMCARLV s.r.o. - Tyršová 18, Levice